رویدادها
روزه داران در ماه رمضان باید حداقل از سه وعده اصلی استفاده نمایند سرپرست واحد تغذیه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار وب دا در آبادان تصریح کرد روزه داران در ماه رمضان باید حداقل از سه وعده اصلی استفاده نمایند و هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنند.
سرپرست واحد تغذیه معاونت آموزشی:
روزه داران در ماه رمضان باید حداقل از سه وعده اصلی استفاده نمایند
 
سرپرست واحد تغذیه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار وب دا در آبادان تصریح کرد روزه داران در ماه رمضان باید حداقل از سه وعده اصلی استفاده نمایند و هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنند.
محمدرضا الهی ضمن برشمردن وعده های افطار، شام و سحری به عنوان وعده های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان افزود: بهتر است روزه داران از یک میان وعده پس از شام نیز استفاده نمایند.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به ویژگی های هر کدام از این وعده های غذایی تصریح کرد: بهتر است روزه داران در وعده افطار از مواد شیرین مغذی مانند خرما، کشمش، توت و ... در حد اعتدال به همراه یک لیوان شیر یا چای کمرنگ یا آب ولرم استفاده نمایند.
وی افزود: همچنین در این وعده می توان از چند لقمه نان و پنیر یا سوپ رقیق یا حلیم کم چرب استفاده کرد.
سرپرست واحد تغذیه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص وعده شام بیان داشت: وعده شام که می تواند حدود دو ساعت پس از وعده افطار صرف شود؛ می تواند ویژگی های شام همیشگی فرد را داشته باشد اما از مصرف مواد سرخ کردنی، پرچرب،پرادویه، مواد حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه های گاز دار، باید پرهیز شود.
محمدرضا الهی با مهم خواندن وعده سحری خاطر نشان کرد: وعده سحری باید ویژگی های یک وعده ناهار را داشته باشد و در این وعده علاوه بر کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و ماکارونی و همچنین کربوهیدرات های سبوس دار مانند نان جو و نان سنگک باید از منابع پروتئینی کم چرب مانند گوشت مرغ استفاده نمود.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: در این وعده بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده شود چرا که جذب مواد مغذی لبنیات کم چرب بیش از لبنیات پرچرب است.
سرپرست واحد تغذیه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص راهکار کاهش گرسنگی در طول روزه داری افزود: استفاده از مواد فیبر دار به خصوص سالاد سبزیجات مانند کاهو، گوجه فرنگی،خیارسبز، کدو و ... موجب کاهش احساس گرسنگی در طول مدت روزه داری می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد با آنکه در طول روزه داری با مشکل حادی روبه رو نمی شوند اما پس از صرف وعده افطار دچار سردرد، بی حالی می شوند گفت: این حالت به دلیل استفاده از وعده غذایی حجیم و دیر هضم در وعده افطار می باشد که علاوه بر مشکلات فوق می تواند در بلند مدت موجب بروز مشکلات گوارشی نیز بشود.
محمدرضا الهی در خصوص استفاده از شیرینیجات مرسوم در این ماه مانند زولبیا و بامیه تصریح کرد: استفاده از این مواد قندی که فاقد مواد مغذی می باشند به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است به جای آنها در وعده افطار از مواد شیرین مغذی مانند خرما، کشمش، توت و ... آن هم در حد اعتدال استفاده نموده و از شیرینیجات مطلقا در وعده سحری استفاده نکنند زیرا موجب تشدید احساس گرسنگی در طول روز خواهد شد.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان با اشاره به لزوم نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در حد فاصل وعده های افطار تا سحر افزود: نوشیدن یکجای حجم زیادی از آب در وعده سحر کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی کند، بلکه می تواند موجب بروز ناراحتی های گوارشی نیز بشود و بهتر است فرد روزه دار به جای آن از میوه های آب دار و عرقیجات خنک بدون افزودن شکر استفاده نمایند.
بیشتر