منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
اخبار
اسلایدر
اطلاعیه ها
بازديدها
بنر
بیماریهای خاص
پرسش و پاسخ
جستجو
رویداد ها
کارگاه آموزش
لینک ها
متون عمومي
متون عمومي
منو
منو
منوی فوتر
ورود
بیماریهای خاص
چهارشنبه 23 دی 1394 شرح مختصری بر نارسایی کلیه
نارسایی مزمن کلیوی و دیالیز
از دست دادن فعالیت و عملکرد کلیه در طی یک دوره زمانی کوتاه مدت کمتر از 3 ماه را نارسائی حاد کلیوی گویند در صورتیکه بیش از 3 ماه به طول بیانجامد نارسائی مزمن کلیوی گفته می‌شود. نارسائی حاد کلیوی با درمان مناسب معمولاً قابل برگشت می‌باشد در حالیکه در نارسائی کلیوی برگشت پذیر نمی‌باشد . بیماران با نارسایی مــزمن کلیوی نیاز به استفاده از درمان های جایگزین کلیوی) همودیالیز ، دیالیز صفاقی ، پیوند کلیه ) تا پایان عمر هستند .
علایم :بیمارانی که کلیه آنها از کـــــار افتاده است در اکثر ارگانهای بدن دچار عوارض می شوند. این علایم شامل : ضعف و خستگی، حساسیت به سرما ، کم خونی، افزایش حساسیت به خونریزی ، خارش ، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن ، تهوع، استفراغ ، زخم معده، خونریزی معده ، افزایش فشار خـــون ، افزایش سکته‌های مغزی ،افزایش سکته قلبی ، تورم دور چشم ، تجمع آب اضافی در ریه ، ناتوانی جنسی و ..
تشخیص :با آزمایش خون و اندازه گیری میزان کراتینین و محاسبه  کلیرانس کـراتینین می باشد . همچنین سونوگرافی وسایر بررسی های پاراکلینیک به کمک می آید . در مبتلایان به نارسایی حاد کلیه وقتی که کلیرانس کراتینین کلیه به کمتر از 20 - 15 میلی‌لیتر در دقیقه کاهش می‌یابد درمان جایگزین کلیوی شروع می شود .
در مان : استفاده از یک روش دیالیز( همودیالیز یا دیالیز صفاقی ) برای برقراری تعادل آب و الکترولیت های بــدن و دفع سموم از بدن ضروری میباشد . همچنین این بیماران نیاز به دریافت دارو نیز دارند . درصورتی که بیمار شرایط لازم برای پیوند کلیه را داشته باشد ، در لیست انتظار پیوند قرار می گیرد .
دیالیز:فرایندی است که در تصفیه خون بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می‌شود .
انواع دیالیز :همودیالیز شایع‌ترین روش درمان جایگزین کلیه در بیماران کلیوی می‌باشد. در ایــن روش خون، از یک مسیر عروقی به درون دستگاه دیالیز پمپ می‌گردد. خون از درون صافی دیالیز گذشته و در سمت مقابل ، مایع دیالیز که حاوی کلراید سدیم ، بی‌کربنات و غلظتهای مختلفی از پتاسیم است، حرکت می‌کند .بطور متوسط هر بیمار به 4 ساعت دیالیز به صورت سه بار در هفته نیاز دارد.
دیالیز صفاقی:یکی از شیوه‌های درمان جایگزینی کلیه است که تقریبا از دو دهه پیش به دلیل سهولت و مناسب بودن رواج فزاینده‌ای یافته است . در دیالیز صفاقی ، غشای صفاق به عنوان یک صافی عمل می‌کند و نیاز به خروج خون از بدن نمی باشد . کلیه مراحل انجام دیالیز در منزل بیمار صورت می پذیرد و بیمار برای چکاپ ماهیانه به بخش دیالیز صفاقی مراجعه می کند .

 
 
 
           
                         دیالیز صفاقی                                                                                               دیالیز خونی
 
بيشتر