اخبار

.

همان گونه که استحضار دارید ریشه کنی جهانی ویروس فلج اطفال در دستور کار سازمان جهانی بهداشت قرار دارد . برای رسیدن به این  هدف، علاوه بر شناسایی بیماران مبتلا به فلج شل حاد از طریق نظام مراقبت فلج شل حاد، پوشش بالای واکسیناسیون و پایش آزمایشگاهی و محیطی ویروس فلج اطفال، مهار آزمایشگاهی ویروس نیز بسیار ضروری است. با اجرای مهار آزمایشگاهی، کشورها از فقدان ویروس پولیو (وحشی، واکسن و مشتق از واکسن)  و یا نمونه بالقوه آلوده به ویروس در آزمایشگاه ها اطمینان حاصل کرده و آزمایشگاه های خاص نگهدارنده ویروس با شرایط بسیار کنترل شده در سیستم بهداشتی کشور شناسایی شده و فعالیت می کنند.

پولیوویروس مشتق از واکسن (Vaccine Derived Polio Virus- VDPV) ، پولیو ویروسی است که از ویروس زنده ضعیف شده موجود در واکسن خوراکی ایجاد می شود و بیماری زایی و ایجاد اپیدمی آن مانند ویروس وحشی است. پولیو ویروس وحشی تایپ 2 در سال 1999 ریشه کن شده و از آوریل 2016 همه کشورهای جهان برای جلوگیری از ایجاد VDPV2 ، استفاده از واکسن زنده ضعیف شده تایپ 2 را متوقف کرده اند. مهار آزمایشگاهی پولیو تایپ 2 نیز در سطح جهان در حال اجرا است و بر این اساس، هیچ آزمایشگاهی بدون اطلاع وزارت بهداشت کشور خود اجازه نگهداری پولیوویروس تایپ 2 و یا نمونه های بالقوه آلوده را نداشته و تحقیقات برروی پولیو ویروس تایپ 2 و یا با استفاده از این ویروس نیز اکیدا ممنوع است.

در سال های آخر ریشه کنی، استفاده از واکسن زنده ضعیف شده پولیو به تدریج متوقف خواهد شد تا احتمال ایجاد VDPV به صفر برسد. بدین ترتیب، مهار آزمایشگاهی و ممنوعیت انجام کار و تحقیقات برروی پولیو ویروس گسترش یافته و هر سه تایپ ویروس را در بر می گیرد.

موضوع ممنوعیت انجام هر گونه تحقیقات و یا انتشار مقالات علمی پژوهشی مربوط به تحقیقات بر روی و/ یا با استفاده از ویروس پولیو (وحشی، واکسن، مشتق از واکسن)، ژنوم یا قطعه ای از ژنوم و پروتئین های ویروس پولیو یا با داده های پولیو بدون هماهنگی با مرکز مدیریت بیماری های واگیر، به کلیه مراکز تحقیقاتی وابسته یا تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و از نتیجه این معاونت(بهداشت) را مطلع نمایند.


بیشتر