كوچك يا بزرگ كردن بخش :.رويدادهای کشوری
یکشنبه 13 اسفند 1396 وزیر بهداشت در مراسم معرفی دو داروی درمان هپاتیتC و پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی:داروی پلی پیل یک داروی اثر بخش برای پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی است. وزیر بهداشت گفت: معرفی دو داروی جدید در پژوهشکده گوارش و کبد ایران می تواند الگویی از ارتباط موثر دانشگاه با صنعت برای سایر اساتید باشد.

به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم معرفی دو داروی درمان هپاتیتC و پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی ضمن بیان این مطلب گفت: داروی "سووداک" یک داروی ترکیبی و بسیار اثربخش است که مدعی هستند می تواند با هزینه ای کمتر از یک دهم معادل خارجی، هپاتیت سی را از بین ببرد.

وزیر بهداشت افزود: داروی "پلی پیل" نیز یک داروی اثر بخش برای پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی است که دکتر ملک زاده سالها است از آن استفاده می کند و مصرف آن را به بنده نیز پیشنهاد داد، اما به صورت جسته و گریخته مصرف کردم اما می دانم که در وزارت بهداشت، خیلی افراد به دلیل اثربخشی، از این دارو استفاده می کنند

دکتر هاشمی گفت: دکتر ملک زاده یکی از بهترین الگوهایی است که می توان روی وی تبلیغ کرد تا معرفی شود و عمر وی زنجیره کاملی از خدمت است چراکه فقط به امر پژوهش مشغول نبوده و نتیجه پژوهش های وی و همکارانش، کاملا کاربردی است و می تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند.

وزیر بهداشت گفت: برای داروهایی که امروز معرفی شد، بیش از 10 سال تلاش و صبوری شده و امیدوارم که بیمه ها نیز از آنها حمایت کرده و پوشش مناسبی برای نیازمندان فراهم کنند.

دکتر هاشمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از علاقه مندان به استاد محقق داماد هستم. ایشان و مرحوم دکتر شریعتی، مطالب ارزشمندی در مورد خشونت مقدس دارند و استاد محقق داماد، چندین دهه است که به مقابله با خرافه گویی در دین پرداخته و امثال وی در کشور زیاد هستند اما به هر دلیلی، صدای آنها رسا نیست.


وزیر بهداشت همچنین گفت: باید متاسف باشیم که 30 سال پیش در مورد خودگردانی مراکز و بیمارستانهای آموزشی، به نحوی تصمیم گیری شده که نتوانسته ایم از سرمایه ارزشمند نیروی انسانی استفاده کنیم.

دکتر هاشمی گفت: 30 سال پیش برخی از همکاران ما در جامعه پزشکی تصمیم به خودگردانی بیمارستانها گرفتند و اساتید نمی دانند که باید وقت خود را صرف درمانگاه، اتاق عمل و حوزه درمان کنند یا صرف آموزش و پژوهش که موجب نشاط و طراوت می شود.

وزیر بهداشت افزود: این شرایط باعث شد که متاسفانه رییس بیمارستان و دانشگاه علاقه مند شود که استاد و دانشجو برای مجموعه های تحت مدیریت شان پول بیاورند و وقت بیشتری در درمانگاه و اتاق عمل باشند که این نگاه با آموزش و پژوهش کاملا در منافات است.

دکتر هاشمی گفت: متاسفانه به دلیل سیاست های نادرست دوران گذشته، بهترین سرمایه های کشور را مستهلک می کنیم

وزیر بهداشت گفت: در دوران اخیر و تصدی دکتر ملک زاده در معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، سرمایه بسیار خوبی برای کشور ایجاد شده و هزینه های کوهورت، با هزینه برخی پروژه های بی ثمر در کشور، قابل مقایسه نیست و نوعی، تمرین پژوهش است.

دکتر هاشمی ادامه داد: برخی افراد و مجموعه ها به خصوص تامین اجتماعی، خیلی ما را اذیت کردند و تمام شادابی و نشاط طرح تحول سلامت را گرفتند البته برخی از همکاران ما در دولت هم بی اثر نبودند و متاسفانه در یکی دو سال گذشته، در این بخش کمتر شاهد تدبیر بودیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جریان وجوه و منابع در طول سال باید منظم باشد و رییس بیمارستان و دانشگاه باید بتواند مجموعه خود را اداره کند و این تدبیر نیست که بیش از یک سال مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی و پرسنل را پرداخت نکرده و آن را به یکی دو هفته پایانی سال موکول کنیم و امیدوارم این روند اصلاح شود.