دانستنی ها
یکشنبه 21 آبان 1396 توصیه های ضروری زمان نخستین بارش های پاییزی

نخستین بارش های باران نزدیک است؛ مراقب تنفس خود باشید!

با توجه به شیوع مشکلات تنفسی برای تعداد قابل توجهی از مردم خوزستان در نخستین بارشهای باران پائیزی در سالهای قبل و نظر به بررسیهای اولیه کارشناسان، علایم این بیماران مراجعه کننده پس از اولین بارش های پاییزی با آسم فصلی تطابق دارد و اطلاع از علائم و نکات پیشگیری به منظور حفظ سلامت هم استانی های عزیز و کاهش بار مراجعین به اورژانس های بیمارستان در موقع بارش های اولیه امری ضروری است.

علائم و نشانه‌های بیماران تنفسی:

-          الگوهای تنفسی غیر طبیعی مانند تنگی نفس، افزایش یا کاهش سرعت تنفس، اختلال تنفس در طی دم یا بازدم

-         سرفه های زیاد و مزمن

-         احتمال وجود خلط به ویژه خلط های خونی

-         خس خس سینه

-         تب بصورت خفیف یا شدید

-         درد شکم

-         احساس فشار و درد قفسه سینه

-         خستگی

-          اختلال در تعداد ضربان قلب

-         ارغوانی شدن لب‌ها و انگشتان دست

 

نکات لازم جهت پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی:

لازم است افراد به منظور جلوگیری از بروز عوارض تنفسی ناشی از نخستین بارش های باران در فصل پاییز نکات احتیاطی و پیشگیرانه زیر را رعایت نمایند:

  توصیه می شود کلیه افراد به خصوص گروه های پرخطر از قبیل:  افراد با سابقه ی ابتلا به آسم و آلرژی، افراد  با  سابقه ی تنگی نفس به دنبال بارندگی های پائیزی در سال های قبل ، مبتلایان به بیماریهای مزمن داخلی (قلبی-عروقی،کلیوی و..) وکودکان، به جز موارد ضروری از منزل و یا محل کار خارج نشوند.

  در هنگام بارش های پائیزی حداقل تا ۲۴ ساعت پس از قطع بارش از فعالیت ورزشی در هوای آزاد اجتناب شود.

    افراد پرخطر در صورت لزوم خروج از منزل از ماسک مناسب استفاده نمایند.

    در هنگام اقامت در منزل درب و پنجره ها بسته نگه داشته شوند.

    افراد دارای سابقه آلرژی و تنگی نفس به دنبال بارندگی از داروهای پیشگیری کننده  با تجویز پزشک استفاده نمایند.

    افراد دارای سابقه ی آسم و آلرژی در صورت خروج از منزل دارو های ضروری  و اسپری خود را  به همراه داشته باشند.

    به تمام شهروندان به ویژه کسانیکه در ۳ سال گذشته به دنبال اولین بارندگی ها در فصل پائیز دچار  علائم تنفسی ، عطسه و آبریزش بینی شده اند، تاکید می شود جهت دریافت توصیه های پیشگیرانه به پزشک خود  یا  نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت  در محل اقامت خود مراجعه نمایند.

    در صورت بروز علائم تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه و همچنین در صورت عدم پاسخ درمانی به داروهای در دسترس، به نزدیک ترین واحد درمانی مراجعه شود.

    در فصل پائیز شیر و لبنیات کم چرب به مقدار کافی در برنامه غذایی گنجانیده شود و از مصرف غذاهای پرچرب و محرک دارای ادویه بالا مانند چیپس و فست فودها اجتناب شود.

    علاوه بر بارندگی، رعدوبرق های شدید نیز می توانند باعث حملات تنگی نفس در افراد مستعد شود؛ لذا در این موارد نیز توصیه می شود هشدارهای فوق مدنظر قرار گیرند.

    به اطلاعیه های سازمان هواشناسی در مورد وقوع بارش های پائیزی توجه شود.

    با توجه به احتمال تاثیر گرده افشانی درخت کنوکارپوس در بروز حملات تنگی نفس بعد ازبارش های پائیزی،  توصیه می شود درخت مذکور در ابتدای فصل پائیز در اطراف محل زندگی هرس شود.

    استشمام بوی دخانیات (سیگار و قلیان) باعث تشدید آلرژی وعلائم تنفسی در افراد حساس می گردد، لذا توصیه می شود در اماکن عمومی و درمجاورت افراد حساس خانواده از مصرف دخانیات اجتناب گردد.

 

پروتکل درمانی پیشگیرانه

مرکز تحقیقات آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آستانه نخستین بارش های باران‌ پاییزی که در سال‌های گذشته موجب بروز بحران تنفسی در اهواز و برخی شهرهای خوزستان شده است، پروتکل درمانی در خصوص اقدامات پیشگیرانه از ایجاد مشکلات تنفسی پاییزی را با کمک گروه فوق‌تخصصی بیماری‌های ریه تدوین نموده است که در آن بنا بر نوع علایم بیمار و مراجعه کننده، درمان دارویی و مراقبت‌های پیشگیرانه در نظر گرفته شده است.

در این پروتکل، بیماران مبتلا در یکی از گروه‌های (الف) بیماران دارای سابقه رینیت آلرژیک و (ب) بیماران مبتلا به آسم تقسیم بندی شده و طبق راهنمای تدوین شده، تحت پیشگیری با داروهای پیشنهادی قرار می‌گیرند.

گروه الف : شامل بیماران با سابقه رینیت آلرژیک: با علایم گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، خلط پشت حلق

گروه ب: بیماران مبتلا به آسم: به سه بخش زیر تقسیم می شوند:

بیماران مبتلا به آسم شناخته شده که در حال حاضر تحت درمان نگهدارنده هستند (این بیماران علاوه بر سالبوتامول نیاز به دریافت حداقل یکی دیگر از داروهای کنترل کننده آسم هستند.) بیماران مبتلا به آسم شناخته شده که تحت درمان نگهدارنده نیستند.

افراد بدون سابقه آسم شناخته شده ولی با سابقه علایم تنفسی در فصل پاییز در سال‌های گذشته یا در فصل جاری.

که برای هر گروه از این بیماران، درمان پیشنهادی توسط دانشگاه را به پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی در خوزستان ارائه شده و هم استانی های عزیز می توانند با مراجعه به نزدیک ترین مراکز جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه و توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه مرتبط را بر اساس پروتکل و زیر نظر پزشک دریافت نمایند.

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 448041
تعداد بازديد کنندگان سايت: 108511831 تعداد بازديد زيرپورتال: 1655336 اين زيرپورتال امروز: 504 سایت در امروز: 18209 اين صفحه امروز: 4