دانستنی ها
شنبه 17 مهر 1395 خواص و فواید تخم مرغ



تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل و همچنین عنصر جدایی ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذاها است. به علاوه سال هاست که تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می باشد. این ویژگی، به علت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است که دارای پروتئین با کیفیت بالا (دارای تمام 9 اسیدآمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. علاوه بر این کولین تخم مرغ صرف نظر از تاثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک همچنین تقویت حافظه، بر روی سلامت قلب و عروق نیز موثر است. از آنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه ب بویژه
B12  نیز هست اهمیت عمده ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول های بی خطر دارد. لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ با حداکثر تاثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل ها، از تحلیل رفتن لایه ماکولای شبکیه و نابینایی ناشی از  آن در سالخوردگی جلوگیری می کند. علیرغم تمامی این شگفتی ها  متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی خانوارها به دلیل نا آگاهی  در خصوص کلسترول آن کاهش یافته است. در حقیقت پروتئین تخم مرغ چنان کیفیت بالایی را دارد که به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین ها استفاده می شود. بنابراین تخم مرغ بهترین پروتئینی است که می توان خرید  و با نان بعنوان یک وعده غذای کامل  و مغذی که تمام احتیاجات تغذیه ای  را در یک وعده غذایی تامین می کند، مصرف نمود. در حالی که تخم مرغ فقط 3/1% انرژی متوسط مورد نیاز روزانه را تامین می کند، یک ماده غذایی غنی محسوب می شود. که مقدار مواد مغذی بیشتری را نسبت به انرژی برای  مصرف کننده تامین می کند.

در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما حدود 160 عدد است در حالی که این رقم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به میزانی بالغ بر 300 عدد هم می رسد. برخی از آمارهای مصرف این ماده غذایی در کشورهای شاخص به شرح ذیل است:

- چین، مکزیک و ژاپن بیش از 300 عدد

- مجارستان و دانمارک بیش از 280 عدد

- آمریکا، فرانسه، اتریش و جمهوری چک  بیش از 240 عدد

- بلژیک، آلمان، سوئیس و سوئد بیش از 190 عدد

همان گونه که آمارها نشان می دهد علیرغم وجود پتانسیل بسیار بالای تولید تخم مرغ در کشور به عنوان دهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در جهان، سرانه مصرف آن در ایران نه تنها از متوسط جهانی پایین تر است. بلکه همین میزان مصرف آن هم غالبا به شکل مصرف در فرآورده های غذایی از قبیل سس، کیک،  کلوچه، بیسکوییت، ماکارونی، فرآورده های گوشتی و شیرینی ها در کارخانجات و قنادی ها و یا برای تهیه انواع کوکو و کتلت در منزل و رستوران ها کاربرد دارد و فقط مقدار بسیار اندکی از آن بصورت کامل در خدمت تغذیه مستقیم خانوار به ویژه در گروه های هدف همچون زنان باردار و شیرده، کودکان و ... قرار می گیرد و جایگاه مناسبی در صبحانه و یا سایر وعده های غذایی ندارد.

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 447763
تعداد بازديد کنندگان سايت: 107746997 تعداد بازديد زيرپورتال: 1653358 اين زيرپورتال امروز: 557 سایت در امروز: 28389 اين صفحه امروز: 16