رويدادها و خبرها
یکشنبه 12 خرداد 1398 ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری ایجاد می‌ شود وزير بهداشت گفت: برای توزیع عادلانه نیرو، دو راهکار انتخاب کرده ایم که اول بر مبنای آمایش سرزمینی دانشجوی پزشکی می‌ گیریم و دوم اینکه دانشجوی بومی پذیرش می کنیم و در این صورت نیاز مناطق با فارغ التحصیلان بومی برآورده می‌ شود.
 
به گزارش وبدا، دكتر سعيد نمكي، در نشست خبري با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالي درخصوص وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی، بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و همچنین هزینه ‌های طرح تحول برای سازمان‌های بیمه ‌گر، اظهار كرد: بخشی از مشکلات و مسائل مالي سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان به اثرات طرح تحول سلامت در افزایش هزینه ‌های آنها بازمی‌ گردد که در حال مديريت اين موضوع هستيم تا هم برای بیمه سلامت و هم برای بخش درمان، سازمان تامین اجتماعی اثربخش واقع شود؛ چراکه در دو تا سه سال اخير، ۴۰۰ درصد هزینه ‌های بیمه سلامت افزوده شده و در سازمان تامین اجتماعی نیز این چنین تاثیری را داشته است، بنابراين مهار هزینه ‌خیزی در بخش درمان سازمان تامين اجتماعي، فصل مشتركي است كه با بيمه سلامت نيز داريم.
 
دكتر نمكي همچنين درخصوص معوقات سازمان بيمه تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات ارائه ‌دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی، خاطرنشان كرد: در این زمینه یک سال و نیم تا دو سال معوقات پرداخت نشده است كه از رییس‌ جمهور خواسته ‌ام که در این‌ باره مداخله کنند، ایشان نیز دستور دادند تا با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است، با این حال، با وجود اينكه دانشگاه هاي علوم پزشكي به خاطر عدم وصول معوقات، قصد توقف خدمت را داشتند، اين اجازه را نداديم و به دليل احترامی که برای جامعه کارگری قائلیم، هیچ کارگر محترم و بیمه ‌شده تامین اجتماعی نیست که در بخش دولتی خدمت دريافت نكرده باشد. در مجموع قرار شده تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی ها را بپردازند.
 
وزير بهداشت عنوان کرد: ما حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است، اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌ هایمان پرداخت شود.
 
دکتر نمکی در ادامه اين نشست، در پاسخ به سوالي درخصوص مشکلات بیمارستان‌ های خصوصی و درخواست آنها برای افزایش تعرفه‌ های پزشکی، اظهار کرد: بیمارستان‌ های خصوصی قطعا مشکلاتی را از قبل داشته ‌اند و تعرفه ها گاهی اوقات پاسخگوی افزایش هزینه ها نبوده است. در دوره فعلی، ما دو اقدام را انجام دادیم؛ یکی آنکه قبل از پایان سال، تعرفه ‌های سال جدید در دولت مصوب شد و دوم اینکه تعرفه ‌های بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی بسته شد، اما اینکه باز هم این تعرفه ‌ها پاسخگو است یا نه، به مشکلات مزمن سال‌ های گذشته باز می‌ گردد که به دلیل رعایت حال مردم، شیب افزایش تعرفه‌ ها ملایم بوده است. اخیرا نیز انتقاداتی به تعرفه ‌ها داشتند که قرار شده این موضوع در شورای عالی بیمه مجددا مطرح شود. با این حال از همکاران پزشک و بخش خصوصی خواسته ام امسال که سال سختی برای سفره مردم است، منتظر سوددهی نباشند. ما باید کاری کنیم که اقداماتمان زیان ‌ده نباشد، وگرنه امسال سال سود برای درمان نیست. اما در عین حال، امیدواریم که بتوانیم مختصر کمکی در این زمینه داشته باشیم تا این بخش امسال را با کمترین زیان سپری کند. 
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده الکترونیک سلامت، تصریح کرد: در مورد پرونده الکترونیک سلامت از قبل اقداماتی انجام شده بود، ولی به صورت جدی دنبال نشد، اما در سه ماهه گذشته به کمک همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی ‌ربط از جمله سازمان تامین اجتماعی در آن مشارکت داشته ‌اند. بر سر قولم برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار، هستم و این پرونده با حضور رییس‌ جمهور برای افراد ایرانی و غیر ایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند، سراسری خواهد شد.
 
دکتر نمکی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت، گام بسیار بزرگی در نظام سلامت است، افزود: در این راستا، زحمت بسیاری صرف شد تا بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم. در همین راستا هم، نسخه‌ نویسی الکترونیک را آغاز کرده‌ ایم. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت، تمام فعل و انفعالات سلامت را با کد ملی ثبت خواهیم کرد. فاز بعدی پرونده نیز استفاده از این ظرفیت ها به عنوان یک ریل‌ گذاری در سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است.
 
اقدامات وزارت بهداشت برای احیای طب سنتی 
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص احیای طب سنتی خاطرنشان کرد: زمانی که از طب سنتی صحبت می شود، بخشی از آن به طب سنتی ایرانی و بخشی به طب سنتی کشورهای دیگر باز می گردد. آن بخش از طب سنتی که در خرافه مورد استفاده قرار می گیرد، مورد تایید ما نبوده و پایه علمی ندارد. اما آن بخش از طب سنتی که جایگاه علمی و منطقی دارد، باید احیا شود. در این زمینه چند اقدام را انجام می دهیم. اول اینکه، دانشجوی طب داروسازی و علوم پزشکی را با مبانی محکم و منطقی دیرینه خود در علوم پزشکی، آشنا می کنیم. گام دیگر این است که رفاقت و مفاهمه بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد کنیم. یعنی یک جایگاه و کرسی جدید برای طب سنتی در دل طب مدرن ایجاد کنیم. یعنی نسخه نویسی طی سنتی بر پایه شیوه های علمی و دانشگاهی انجام شود. کار دیگری که باید انجام شود، توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است. در زمینه طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، رایحه ‌درمانی و ماساژدرمانی هم در حال ایجاد رشته‌ هایی هستیم تا از این ظرفیت ها نیز بهره ببریم. 
 
دکتر نمکی همچنین درخصوص فعالیت شرکت‌ های داخل وزارت بهداشت بیان کرد: در این‌ مورد به جمع‌ بندی های خوبی رسیده ‌ایم؛ به طوری که تعدادی از شرکت‌ ها منحل می‌ شوند، تعدادی به سمت تسویه و انحلال می ‌روند، برخی را هم به عنوان پوسته ‌ای برای ارائه خدمت به مردم نگه می‌ داریم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان وزیر بهداشت قول داده ‌ام که وزارتخانه را به سمت شفاف ‌سازی پیش ببرم. در حال حاضر ۸۰ درصد راه را در ارتباط با شرکت رفته ‌ایم. در نشست خبری بعدی در رابطه با کل پروژه شرکت‌ ها شفاف‌ سازی صورت خواهد گرفت و مورد مجهولی در رابطه با شرکت‌ های تحت پوشش نخواهیم داشت.
 
سرانجام امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو
 
دکتر نمکی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، درخصوص صاحبان امضاهای طلایی در حوزه دارو، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو در اوج بحبوحه امضاهای طلایی، در مقایسه با سایر بخش های کشور، پاکیزه تر بود. اما از آنجا که طبع بنده با هرگونه عدم شفافیت ناسازگار است، تمام تلاشم این است که تمام بخش های تحت پوشش مدیریتی بنده مانند آینه شفاف باشد، در این زمینه، گله‌ ای از بیرون سازمان غذا و دارو در رابطه با نوبت ‌دهی‌ ها، قیمت‌ گذاری ‌ها و کمیسیون ‌ها داشتیم. چراکه کمیسیون‌ ها در زمینه قیمت‌ گذاری‌ ها و صدور پروانه‌ ها دخیل اند. اما در رابطه با آنچه که به دنبال آن بودم این است که جهت‌ گیری ها در سازمان غذا و دارو به خوبی دنبال ‌شود و در مقایسه با روزی که آن گله را بیان کردم، امروز از عملکرد سازمان غذا و دارو رضایتمندی بیشتری دارد. اما با این حال، هنوز به آن نقطه اطمینان خاطر و جمع ‌بندی صددرصدی که هر شهروندی که مراجعه می ‌کند بدون کوچک ‌ترین مشکلی، کارش انجام می شود، نرسیده‌ ایم.
 
وزیر بهداشت در این‌ خصوص تاکید کرد: اگر بحث امضاها مطرح شد، به این دلیل بود که نباید در هیچ دستگاهی، کسی این حق را داشته باشد که آرای کمیسیون‌ ها را وتو کند و باید تصمیمات عالمانه، منطقی و شفاف اتخاذ شده و به صورتی شفاف به اطلاع مردم رسانده شود. همچنین، هر تصمیمی که در کمیسیون‌ ها گرفته می شود، همان روز به اطلاع ذی نفعان رسانده شود. در مجموع، سیر و سلوک در این زمینه رو به جلو و مثبت‌ تر از قبل است.
 
تولیدات داخلی، اجازه واردات ندارند
 
دکتر نمکی در پاسخ به سوالی درخصوص واردات تجهیزات پزشکی و دارو، گفت: زمانی که وارد وزارت بهداشت شدم اعلام کردم که تجهیزات پزشکی و داروی تولید داخل اجازه واردات ندارند و حتی به دانشگاه‌ های علوم پزشکی اعلام شد که اگر کسی تجهیزات پزشکی را با مجوز هیات امنای ارزی وارد کند، تخلف است و برخورد می‌ شود. در این زمینه سه راهکار را دنبال می کنیم، اول اینکه، برای حمایت از تولید داخل از واردات مواردی که مشابه داخلی دارند، جلوگیری می ‌شود و گام دیگر، تسهیل شرایط برای صدور پروانه تولید برای تولیدکننده است. گام سوم، فضاسازی پشتوانه ای ‌اقتصادی از شرکت‌ های تولیدکننده و دانش بنیان در هیات دولت است. 
 
پذیرش دانشجوی پزشکی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم
 
وزیر بهداشت همچنین، در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش ظرفیت های پزشکی در دانشگاه ها و رسانه پزشکان، گفت: در مورد پذیرش دانشجو در کشور در برخی موارد درست عمل نکردیم و نیروها نیز عادلانه توزیع نشدند. یعنی کمبود نیرو نداریم، بلکه نیروها عادلانه توزیع نشدند. برای حل این مشکلات، دو روش انتخاب کردیم که اول بر مبنای آمایش سرزمینی دانشجوی پزشکی می‌ گیریم و دوم اینکه دانشجوی بومی پذیرش می کنیم و در این صورت نیاز مناطق با فارغ التحصیلان بومی برآورده می‌ شود.
 

راهکار ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ایجاد انگیزه است
 
دکتر نمکی در خصوص سرانه پزشک نیز گفت: در برخی مناطق بیشتر از سرانه، پزشک توزیع شده و در برخی مناطق نیز کمتر است. این موضوع به توزیع ناعادلانه پزشک مربوط است که درحال حاضر، با ایجاد انگیزه درصدد هستیم این ناهماهنگی را اصلاح کنیم. نمی ‌توان پزشک را با زور در منطقه‌ ای نگه داشت و باید ایجاد انگیزه شود. برای این کار، اولا باید فضاهای مناسب برای ماندگاری پزشک ایجاد کرد و دوم اینکه انگیزه‌ های مالی و اقتصادی پزشکان را تقویت کنیم. یعنی نباید ضریب پرداخت به پزشک را در سیستان و بلوچستان با تهران یکسان ببینیم. البته در این مورد به مردم فشاری وارد نمی‌ شود و در یک تا دو سال آینده کمبود پزشک و نیروی انسانی در نقاط محروم کشور وجود نخواهد داشت.
 
۴۰۰ خانه بهداشت عشایری ایجاد می‌ شود
 
وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری ایجاد می ‌شود. عشایر کوچ رو در گذشته در مسیر کوچ به خانه‌ های بهداشت مراجعه می ‌کردند، اما این خانه‌ های بهداشت عشایری به صورت کانکس راه اندازی می‌ شوند. این ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری که کل خدمات واکسیناسیون، مراقبت از مادران باردار و سایر خدمات بهداشتی را انجام می ‌دهد، کمتر از ۱۰ تخت بیمارستان برای ما هزینه داشت.
تعداد بازديد اين صفحه: 234193
تعداد بازديد کنندگان سايت: 107380456 تعداد بازديد زيرپورتال: 771450 اين زيرپورتال امروز: 68 سایت در امروز: 51657 اين صفحه امروز: 2