سه‌شنبه 28 دی 1395 روان درمانی جایگزین مسکن‌ها برای دردهای مزمن

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا از پزشکان خواسته تا درمان های مناسب دیگری را برای تسکین دردهای مزمن ارائه کنند. پژوهشگران مؤسسه پژوهشی "گروپ هلت" (Group Health) در سیاتل آمریکا می‌گویند، درمان‌های شناختی-رفتاری و تقویت ظرفیت‌های روانی، جایگزین مناسبی برای مسکن های تخدیری در درمان دردهای مزمن است.

در آمریکا نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از دردهای مزمن رنج می برند و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (سی.دی.سی) اخیرا نسبت به خطر جدی و رو به رشد اعتیاد به مسکن های مخدر هشدار داده است.


این مرکز، تجویز و مصرف بی رویه داروهای مخدر برای کنترل درد را یک بحران بهداشتی می‌داند و می‌گوید، استفاده نامناسب، مسمومیت و مرگ ناشی از این داروها به بالاترین میزان خود از زمان ساخت آنها رسیده است.

سی.دی.سی همچنین از پزشکان خواسته است تا درمان های مناسب دیگری را برای تسکین دردهای مزمن ارائه کنند؛ که موسسه پژوهشی گروپ هلت در این زمینه پیش قدم شده است.

دکتر دانیل چرکن از پژوهشگران این مؤسسه می‌گوید، "یکی از مهم ترین یافته های جدید این است که عوامل روانی نقش بسیار مهمی در دردهای مزمن خصوصا کمر درد، ایفا می‌کنند."

پژوهشگران این موسسه دو شیوه درمانی متفاوت با تمرکز همزمان بر جسم و روان را مورد آزمون قرار دادند. یکی از آنها به درمان شناختی- رفتاری موسوم است.

به گفته دکتر چرکن "درمان شناختی-رفتاری به بیمار کمک می‌کند تا رفتارها و الگوهای روانی را، که منجر به تشدید درد می‌شوند، شناسایی و با تغییر آنها به کنترل درد کمک کنند."

شیوه دیگر ذهن آگاهی یا حضور در لحظه است که با استفاده از یوگا و تمرین های آرمیدگی به اعتلای ظرفیت روانی و تسکین درد کمک می‌کند.

دانیل چرکن می‌گوید "ذهن آگاهی شیوه‌ای است که به افراد کمک می‌کند تا تأثیر فراز و فرودهای روانی را بر درد بشناسند و وجود درد را بپذیرند، و سپس انرژی خود را بر راه‌های کنترل فردی متمرکز کنند."

پژوهشگران "گروپ هلت" با بررسی تاثیر این دو شیوه بر ۳۴۲ بیمار، برنامه درمانی خود را مؤثر و همه جانبه دانسته و می‌گویند، درد بیماران آنها تا یک سال پس از درمان، تحت کنترل باقی ماند.

نتیجه این مطالعه در "جاما"، مجله جامعه پزشکی آمریکا، منتشر شده است.