منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
اخبار
اسلایدر
اطلاعیه ها
بازديدها
بنر
بیماریهای خاص
پرسش و پاسخ
جستجو
رویداد ها
کارگاه آموزش
لینک ها
متون عمومي
منو
منو
منوی فوتر
ورود
بیماریهای خاص
چهارشنبه 23 دی 1394 شرح مختصری بر نارسایی کلیه
نارسایی مزمن کلیوی و دیالیز
از دست دادن فعالیت و عملکرد کلیه در طی یک دوره زمانی کوتاه مدت کمتر از 3 ماه را نارسائی حاد کلیوی گویند در صورتیکه بیش از 3 ماه به طول بیانجامد نارسائی مزمن کلیوی گفته می‌شود. نارسائی حاد کلیوی با درمان مناسب معمولاً قابل برگشت می‌باشد در حالیکه در نارسائی کلیوی برگشت پذیر نمی‌باشد . بیماران با نارسایی مــزمن کلیوی نیاز به استفاده از درمان های جایگزین کلیوی) همودیالیز ، دیالیز صفاقی ، پیوند کلیه ) تا پایان عمر هستند .
علایم :بیمارانی که کلیه آنها از کـــــار افتاده است در اکثر ارگانهای بدن دچار عوارض می شوند. این علایم شامل : ضعف و خستگی، حساسیت به سرما ، کم خونی، افزایش حساسیت به خونریزی ، خارش ، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن ، تهوع، استفراغ ، زخم معده، خونریزی معده ، افزایش فشار خـــون ، افزایش سکته‌های مغزی ،افزایش سکته قلبی ، تورم دور چشم ، تجمع آب اضافی در ریه ، ناتوانی جنسی و ..
تشخیص :با آزمایش خون و اندازه گیری میزان کراتینین و محاسبه  کلیرانس کـراتینین می باشد . همچنین سونوگرافی وسایر بررسی های پاراکلینیک به کمک می آید . در مبتلایان به نارسایی حاد کلیه وقتی که کلیرانس کراتینین کلیه به کمتر از 20 - 15 میلی‌لیتر در دقیقه کاهش می‌یابد درمان جایگزین کلیوی شروع می شود .
در مان : استفاده از یک روش دیالیز( همودیالیز یا دیالیز صفاقی ) برای برقراری تعادل آب و الکترولیت های بــدن و دفع سموم از بدن ضروری میباشد . همچنین این بیماران نیاز به دریافت دارو نیز دارند . درصورتی که بیمار شرایط لازم برای پیوند کلیه را داشته باشد ، در لیست انتظار پیوند قرار می گیرد .
دیالیز:فرایندی است که در تصفیه خون بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می‌شود .
انواع دیالیز :همودیالیز شایع‌ترین روش درمان جایگزین کلیه در بیماران کلیوی می‌باشد. در ایــن روش خون، از یک مسیر عروقی به درون دستگاه دیالیز پمپ می‌گردد. خون از درون صافی دیالیز گذشته و در سمت مقابل ، مایع دیالیز که حاوی کلراید سدیم ، بی‌کربنات و غلظتهای مختلفی از پتاسیم است، حرکت می‌کند .بطور متوسط هر بیمار به 4 ساعت دیالیز به صورت سه بار در هفته نیاز دارد.
دیالیز صفاقی:یکی از شیوه‌های درمان جایگزینی کلیه است که تقریبا از دو دهه پیش به دلیل سهولت و مناسب بودن رواج فزاینده‌ای یافته است . در دیالیز صفاقی ، غشای صفاق به عنوان یک صافی عمل می‌کند و نیاز به خروج خون از بدن نمی باشد . کلیه مراحل انجام دیالیز در منزل بیمار صورت می پذیرد و بیمار برای چکاپ ماهیانه به بخش دیالیز صفاقی مراجعه می کند .

 
 
 
           
                         دیالیز صفاقی                                                                                               دیالیز خونی
 
بيشتر