دانستنی ها
دوشنبه 28 دی 1394 مضرات مصرف دخانیات در خانواده



"هیچ مقداری از مصرف دخانیات در طی بارداری و یا در هر زمان دیگر برای زنان و کودکان بی خطر نیست"

استعمال دخانیات و تاثیر مصرف آن در زنان و بارداری

زنان بیشتر از مردان از کشیدن سیگار و مصرف تنباکو زیان می بینند. زنان بیشتر به دلیل این که مراحل مختلفی مثل بلوغ، ازدواج، بارداری، زایمان و شیر دادن را طی می کنند، بسیار حساس تر از مردان هستند. زنان سیگاری، 10سال کمتر از مردان عمر می کنند.

میانگین ابتلا به سرطان ریه بسیار بالاتر از ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان است. بعد از سرطان ریه، شانس ابتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی در زنان به میزان 40% تا 50%  بالا می رود .

ابتلا به پیری زودرس، یائسگی زودرس و کاهش میزان باروری در زنان سیگاری بین 50 تا 65%  نسبت به زنان غیر سیگاری افزایش می یابد.

مصرف سیگار در دوران بارداری سبب ایجاد مشکلات جدی سلامتی در جنین یا نوزاد خواهد شد از جمله هر چه زمان مصرف سیگار طولانی تر باشد، احتمال این خطرات افزایش می یابد.

ترک سیگار در هر زمان از بارداری موثر خواهد بود که البته هر چه زودتر ترک شود بهتر خواهد بود. همه زنان به ویژه مادران باردار باید از مواجهه شدن با دود سیگار خودداری کنند و از افراد سیگاری بخواهند که در اطراف آن ها سیگار نکشند.

نوزادانی که مادرانشان در سه ماهه اول دوران بارداری دخانیات را ترک می کنند از نظر وزن و رشد جسمی با سایر نوزادان تفاوتی ندارند. مصرف سیگار  و یا مواجهه  شدن با دود دخانیات از قبیل قلیان، پیپ، و... در دوران بارداری به ویژه سه ماهه سوم بارداری  ایجاد عوارض  جبران ناپذیر ی از قبیل:

- سقط های خودبه خودی و متعدد

- تولد نوزاد با وزن کمتر 2500 گرم در زمان تولد

- مرگ و میر حول و حوش تولد در جنین و نوزاد

- ناتوانی های فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری

نکات قابل توجه:  نوزاد مادران سیگاری، دو برابر  بیشتر از نوزادان غیر سیگاری در معرض نشانه های مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند.

استعمال دخانیات در زمان بارداری خطر پارگی جفت را افزایش می دهد، که جان مادر و جنین  را به شدت به خطر می اندازد. در این حالت جفت و خونریزی شدید روی می دهد که منجر به مرگ جنین می شود.

خطرات دود سیگار برای کودکان کم سن

شیر خوار (کودکان زیر یک سال) اگر در معرض دود سیگار قرار بگیرند، احتمال مرگ ناگهانی در آنان افزایش خواهد داشت. کودکان زیر 2 سال در معرض دود سیگار، دچار مشکلات جدی خواهند شد یا مشکلات آن ها تشدید خواهد شد. مشکلاتی از قبیل:

-       عفونت های گوش

-       مشکلات تنفسی نظیر برونشیت و پنومونی

-       عفونت های تنفسی فوقانی

-       پوسیدگی دندان

کودکان افراد سیگاری سرفه و خس خس بیشتری دارند و سرما خوردگی آنان دیرتر بهبود می یابد. استنشاق دود سیگار ، شکایات دیگری مثل گرفتگی بینی، سردرد، گلو درد، تحریک چشمی و خشونت صدا، تشدید حملات آسم و در نهایت احتمال بستری در بیمارستان را به دنبال خواهد داشت.

خطرات دود سیگار برای کودکان بزرگتر

کودکانی که با پدر و مادر سیگاری بزرگ می شوند، احتمال بیشتری دارد که سیگاری شوند. کودکان و نوجوانانی که سیگار می کشند و یا در معرض دود سیگار قرار می گیرند، دچار همان بیماری هایی می شوند که بزرگسالان سیگاری به آن مبتلا می شوند.

طبق آمار بهداشت جهانی بیش از 30 درصد بیماری قلبی عروقی و یک سوم بیماری های تنفسی در میان سیگاری های تحمیلی بوجود می آید. غیر از آثار مزمن ناشی از دود سیگار که در بالا اشاره شد، آثار حاد استعمال تحمیلی دخانیات شامل تحریک چشم (سوزش، خارش، اشک)، آبریزش بینی، سرفه، خس خس سینه، تهوع، سردرد و تکرر حملات آلرژی و آسم خواهد شد.  

راهکار مناسب:

اگر شما سیگاری هستید، یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای سلامت خود و فرزندانتان انجام دهید، "ترک سیگار " است. ترک سیگار توسط والدین سیگاری، بهترین راه جلوگیری از مواجهه شدن با دود سیگار است. راه های متعددی برای کمک به ترک سیگار وجود دارد. حتی ممکن است لازم باشد در کلاس های ترک سیگار شرکت کنید. اما مهم ترین عامل در موفقیت شما تصمیم و اراده شما می باشد. ورزش و فعالیت بدنی نیز در ترک سیگار و ارتقای شما موثر خواهد بود.

 

تهیه و تدوین: ف نوری نژاد

 کارشناس بهداشت مادر و کودک گروه سلامت جمعیت و خانواده

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 448213
تعداد بازديد کنندگان سايت: 108726734 تعداد بازديد زيرپورتال: 1656284 اين زيرپورتال امروز: 746 سایت در امروز: 102667 اين صفحه امروز: 86