1394/3/17 یکشنبه
مقدمه:

خرید و تدارکات یکی از قدیمی ترین فعالیتهای سازمانها برای دستیابی به اهداف است. مقصود از خرید، تنها برآوردن نیازمندیها نیست، بلکه هدف از خرید، دستیابی به اقلام مورد نیاز ، طبق زمانبندی و کیفیت مورد نیاز است.
اهمیت دیگر فرآیندهای خرید و تدارکات از آنجا ناشی می شود که خرید و تدارکات در رابطه مستمر و دائمی با تمامی بخشهای سازمان، از جمله: مالی، انبارداری، پرسنلی، تولید، تعمیر و نگهداری، طراحی و تحقیق و توسعه، مهندسی و ... بوده، رابطه کاری کم و بیش فعالی با تمامی ارکان سازمان دارد. چنین ارتباط هایی هنگامی اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهد کرد که بدانیم بخش خرید و تدارکات نقش رابط و واسطه معتبری بین ارکان داخلی یک سازمان، با بسیاری از مراکز خارج از سازمانی را نیز ایفا می‌کند. علاوه بر بخشها، فرایندهای بسیاری نیز در سازمانها به وسیله فرایند خرید و تدارکات به یکدیگر پیوند می خورند.
 مدیریت خرید ترکیبی از کارشناسی کیفیت و قیمت تجهیزات و ملزومات ، مدیریت توزیع و مدیریت پشتیبانی و خرید می باشد .
بخش خرید و تدارکات از فرآیند تهیه تا توزیع کامل تجهیزات و ملزومات و خدمات پس از فروش را در بر می گیرد .
 هدف هر فعالیت تجاری و بازرگانی وسازمانهای ارائه دهنده خدمت تنها از طریق ترکیب مناسب ۵M( ماشین نیروی انسانی - مواد- سرمایه و مدیریت ) امکان پذیر است.در نظام سلامت که ماهیت آن لزوماً ارایه خدمت می باشد و با سلامت انسانها سرو کار دارد خرید کار آمد تجهیزات پزشکی وکالاهای پزشکی در ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشتی ودرمانی بسیار حائز اهمیت است.
 
هدف :
هدف اصلی این واحد مدیریت خرید است و عملکرد صحیح آن باعث پیشرفت سازمان در جهت مطلوب می باشد. تلاش کلیه همکاران این واحد انجام فرآیند خرید به نحو مطلوب با در نظر گرفتن ۵ اصل (کیفیت مطلوب، مقدار مناسب، قیمت مناسب، منبع مناسب و زمان مناسب) می‌باشد.
 
شرح وظایف :
۱)پیش بینی خرید اقلام مصرفی و غیر مصرفی مورد نیاز ستادی و واحدهای تابعه بر اساس اعتبارات تخصیص یافته
۲)برنا مه ریزی و هماهنگی تهیه کالاها، ملزومات و وسایل موردنیاز واحدهای ذیربط
۳)مدیریت خرید، جهت بهره وری و کاهش هدر رفت اعتبارات و موجودی ها در انبار سازمان
۴)بهبود و توسعه سیاست ها و روش های خرید جهت رسیدن به اهداف با کمترین بهای ممکن
۵)برقراری روابط مداوم و سالم با فروشندگان جهت خرید عاقلانه و رقابتی
۶)تهیه بانک اطلاعات از فروشندگان و پیمانکاران جهت جایگزینی مطمئن برای عرضه کالاهای انحصاری
۷)مشارکت در تجهیز مراکز جدید الاحداث
۸)حمایت از واحدهای تابعه از طریق پیگیری مداوم و تهیه تجهیزات و خدمات مورد نیاز
۹)اجرای فرآیند انتخاب و انتصاب و آموزش مسئولین تدارکات و تدوین جزوات آموزشی مربوطه
۱۰)آموزش اصول وروشهای فرآیند خرید کالا به کارپردازان واحدهای تابعه
۱۱)برگزاری استعلام بهای خرید کالا پس از تأمین اعتبار
۱۲)تشخیص و تعیین مبلغ تنخواه گردان جهت کارپردازان حوزه ستادی
۱۳)بررسی اسناد مربوط به خرید و تطبیق با آئین نامه مالی معاملاتی دانشگاه
۱۴)تهیه گزارش از کالاهای نامرغوب و بلامصرف خریداری شده
۱۵)بررسی و تجزیه تحلیل وضعیت بازار و آگاهی از نوسانات قیمت ها و انتخاب کالای مرغوب و استاندارد
۱۶)نظارت بر تکمیل اسناد مالی تنظیم شده توسط کارپردازان
۱۷)پیگیری نواقص اسناد مالی تنظیم شده و صدور چک فروشندگان
۱۸)فراهم نمودن فرصت های یکسان برای دسترسی کلیه متقاضیان در استعلام خرید کالا و تجهیزات
۱۹)اصلاح ،ارتقاء و نظارت بر فرآیند خرید در واحدهای تابعه دانشگاه
۲۰)فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از کالاهای ایرانی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی
۲۱)کاهش هزینه های مصرفی از طریق برآورد متمرکز نیازها و صدور درخواست خرید کلی
۲۲)بهبود روشهای خرید و ارتقای کیفیت خدمات و کالا
۲۳)هماهنگی و تامین امکانات و اقلام مورد نیاز جهت برگزاری همایش‌ها، اعیاد و ...
۲۴)مدیریت بر انجام امور تشریفات، پذیرایی جلسات با هماهنگی روابط عمومی و مدیریت امور عمومی دانشکده
۲۵)تهیه و ثبت فرم های مالیاتی جهت ارائه به اداره امور مالیات شهرستان آبادان
۲۶)برنامه ریزی، نظارت و مدیریت بر هزینه های انرژی و ارایه راهکارهای کاهش هزینه
۲۷)مشارکت در تدوین شاخص ها و چک لیست های نظارتی واحدهای تابعه
۲۸)تهیه بانک اطلاعاتی پرسنل تدارکات واحدهای تابعه
۲۹)تعیین قیمت البسه کارکنان بر اساس دستورالعمل شماره ۱۵
۳۰)سرعت عمل و دقت نظر و اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم در موارد بحرانی وپیش بینی نشده
۳۱)مشارکت در تدوین برنامه عملیاتی سالیانه مدیریت امور عمومی
۳۲)شرکت در جلسات درون بخشی و برون بخشی و استفاده از راهبرد آن با هماهنگی مقام مافوق
۳۳)همکاری و مشارکت در طراحی و تدوین آئین نامه هاو دستورالعمل های خرید و تدارکات
۳۴)نظارت بر کلیه امور مربوط به کار پردازی مدیریت و راهنمایی کارکنان تحت سرپرستی
۳۵)راهنمایی و پاسخگویی مسؤولانه به مراجعه کنندگان
۳۶)انجام سایر امور محوله در راستای اهداف مدیریت حسب دستور مقام مافوق
تعداد بازديد اين صفحه: 4460
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103701116 تعداد بازديد زيرپورتال: 181991 اين زيرپورتال امروز: 77 سایت در امروز: 129274 اين صفحه امروز: 1